•  

        • Projekt „Od textov k činom“

        • Hlavným cieľom projektu je zvýšiť kvalitu výchovno-vzdelávacieho procesu s cieľom zlepšiť študijné výsledky žiakov v oblasti matematickej, čitateľskej a prírodovednej gramotnosti.

           

          Špecifické ciele projektu:

          1. Zvýšiť úroveň čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti u žiakov 1. – 9. ročníka základnej školy prostredníctvom realizácie mimoškolských aktivít.
          2. Získať kompetencie na rozvíjanie čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti žiakov prostredníctvom interného vzdelávania pedagógov a odborných zamestnancov školy.

           

          Cieľovou skupinou projektu sú:

          • žiaci základnej školy ZŠ s MŠ, Župkov 18, vrátane žiakov so ŠVVP
          • pedagogickí a odborní zamestnanci základnej školy – ZŠ s MŠ, Župkov 18

           

          Pre naplnenie stanovených cieľov budeme realizovať 3 hlavné aktivity:

          1. Podpora čitateľskej, prírodovednej, matematickej, environmentálnej a finančnej gramotnosti žiakov vrátane žiakov so ŠVVP.
          2. Podpora vzdelávania pedagogických a odborných zamestnancov ZŠ Župkov 18.
          3. Riadenie a koordinácia projektu.

           

          Celková výška projektu: 109 675,23 EUR

           

          Hlavná aktivita 1: Podpora čitateľskej, prírodovednej, matematickej, environmentálnej a finančnej gramotnosti žiakov vrátane žiakov so ŠVVP

           

          Podaktivita 1.1 „Kľakovská dolina očami mladých prírodovedcov“ – krúžok mladých prírodovedcov pre žiakov 1. – 4. ročníka.

           

          Ciele podaktivity:

          • zvýšiť atraktívnosť mimoškolskej činnosti,
          • vytvoriť atraktívny krúžok mimoškolskej činnosti zameraný na zvýšenie prírodovednej a čitateľskej gramotnosti žiakov,
          • podporiť rozvoj predstavivosti, samostatného a logického myslenia,
          • vzbudiť u žiakov záujem o okolitú prírodu a krajinu, ochranu životného prostredia,
          • zlepšiť výsledky žiakov v oblasti v oblasti prírodovednej gramotnosti.

          Popis podaktivity:

          Žiaci zmapujú prírodné spoločenstvo mikroregiónu Kľakovská dolina a vytvoria publikáciu, ktorá bude slúžiť ako didaktický materiál na vyučovanie prvouky a prírodovedy na 1. stupni. Zistia, aké živočíchy, zvieratá a vtáky žijú v tejto časti Slovenska, aké rastliny, horniny a minerály sa tu nachádzajú, zmapujú miesta, ktoré ovplyvnil človek  a vyvodia závery, ako pozitívne a negatívne zasiahol človek do prírodného spoločenstva  v mikroregióne Kľakovská dolina. Publikácia bude distribuovaná aj do okolitých škôl v okrese Žarnovica.

           

          Podaktivita 1.2 „Zrkadlo času“ pre žiakov“ – krúžok historikov pre žiakov 1. – 4. ročníka

           

          Ciele podaktivity:

          • skvalitniť čitateľskú a prírodovednú gramotnosť žiakov zmapovaním zmien okolia rodného kraja žiakov a vytvorením kalendára,
          • zvýšiť atraktívnosť mimoškolskej činnosti,
          • vytvoriť atraktívny krúžok mimoškolskej činnosti zameraný na zvýšenie prírodovednej a čitateľskej gramotnosti žiakov,
          • podporiť rozvoj predstavivosti, samostatného a logického myslenia,
          • vzbudiť u žiakov záujem o okolitú prírodu a krajinu, ochranu životného prostredia,
          • zlepšiť výsledky žiakov v oblasti prírodovednej gramotnosti.

          Popis podaktivity:

          V rámci tejto aktivity žiaci porovnajú a zaznamenajú zmenu okolia ich rodného kraja prostredníctvom starých fotografií a fotografií zo súčasnosti a vytvoria kalendár. Zároveň navštívia hrady a zámky (Revištský hrad, Bojnický zámok, Levický hrad, Nový zámok v Banskej Štiavnici) a na základe získaných informácií vymodelujú maketu hradu, ktorý by chceli postaviť v mikroregióne Kľakovská dolina.

           

          Podaktivita 1.3 „Rozprávkové vretienko“ – krúžok dramatikov  pre žiakov 1. – 4. ročníka

          Ciele podaktivity:

          • rozvíjať čitateľskú gramotnosť u žiakov 1. - 4. ročníka prostredníctvom dramatizácie literárnych ukážok a výtvarného vyjadrenia na základe prečítaných kníh,
          • zvýšiť atraktívnosť mimoškolskej činnosti,
          • vytvoriť atraktívny krúžok mimoškolskej činnosti zameraný na zvýšenie čitateľskej gramotnosti žiakov,
          • podporiť rozvoj predstavivosti, samostatného a logického myslenia,
          • zlepšiť výsledky žiakov v oblasti v oblasti čitateľskej gramotnosti

          Popis podaktivity:

          V rámci tejto aktivity žiaci zažijú dramatické umenie na rôznych úrovniach a zábavnou formou hraných dramatických úloh dosiahnu zvýšenie čitateľskej gramotnosti.

           

          Podaktivita 1.4 „Cestovná kancelária“ – klub cestovateľov pre žiakov 5. až 9. ročníka

           

          Ciele podaktivity:

          • rozvoj čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti prostredníctvom poznania vybraných prírodných krás Slovenska, štúdia odborných kníh a porovnania zistení s realitou,
          • rozvíjať čítanie s porozumením a odbúrať strach z vyjadrovania sa a vystupovania pred publikom,
          • aplikovať učivo a získané vedomosti pri práci s výukovými programami zameranými na učivo matematiky a slovenského jazyka,
          • podporiť rozvoj predstavivosti, samostatného a logického myslenia,
          • vzbudiť u žiakov záujem o čítanie, počítanie, okolitú prírodu a krajinu, ochranu životného prostredia,
          • zvýšiť atraktívnosť mimoškolskej činnosti,
          • vytvoriť atraktívny krúžok mimoškolskej činnosti zameraný na zvýšenie prírodovednej a čitateľskej gramotnosti žiakov,
          • zlepšiť výsledky žiakov v oblasti v oblasti prírodovednej gramotnosti.

          Popis podaktivity pre žiakov 5. - 7. ročníka:

          Formou prezentácií žiaci naplánujú týždňovú dovolenku rodiny XY v jednotlivých národných parkoch Slovenska. Vytvorené mapy, letáky a prezentácie majú za cieľ stať sa učebnou pomôckou na hodiny geografie.

          Popis podaktivity pre žiakov 8. a 9. ročníka:

          Žiaci navrhnú a zrealizujú trasu poznávacieho zájazdu v okolí Župkova, Banskej Štiavnice, Vyhní, Novej Bane a Žarnovice.

          Na základe naštudovania dostupných informácií o daných lokalitách žiaci naplánujú a zrealizujú zájazd s cieľom poznania vybraných prírodných krás okolia Župkova, Banskej Štiavnice, Vyhní, Novej Bane a Žarnovice. Zo zrealizovaných zájazdov vyhotovia propagačný leták s fotografiami v anglickom a nemeckom jazyku z danej lokality. Vytvoria mapu, do ktorej zakreslia navštívené miesta s prírodnými zaujímavosťami.

           

          Podaktivita 1.5 „Mladí bádatelia a ekológovia“ – klub cestovateľov pre žiakov 8. a 9. ročníka.

           

          Ciele podaktivity:

          • rozvíjať čitateľskú, prírodovednú, environmentálnu a matematickú gramotnosť u žiakov 8. a 9. ročníka prostredníctvom plánovania, realizovania a vyhodnotenia  výskumu,
          • rozvíjať čítanie s porozumením a odbúrať strach z vyjadrovania sa a vystupovania pred publikom,
          • aplikovať učivo a získané vedomosti pri práci s výukovými programami zameranými na učivo matematiky a slovenského jazyka,
          • podporiť rozvoj predstavivosti, samostatného a logického myslenia,
          • vzbudiť u žiakov záujem o čítanie, počítanie, okolitú prírodu a krajinu, ochranu životného prostredia,
          • zvýšiť atraktívnosť mimoškolskej činnosti,
          • vytvoriť atraktívny krúžok mimoškolskej činnosti zameraný na zvýšenie prírodovednej a čitateľskej gramotnosti žiakov,
          • zlepšiť výsledky žiakov v oblasti v oblasti prírodovednej gramotnosti.

          Popis podaktivity pre žiakov 8. ročníka:

          Žiaci zmonitorujú výskyt čiernych skládok v mikroregióne Kľakovská dolina, zistia vlastnosti rôznych druhov plastov, vyhotovia kompostéry, ktoré osadia v priestoroch areálu školy a zmapujú výskyt elektrolytov v bežnom živote.

          Žiaci vyhodnotia dotazníky zamerané na separovanie druhotných surovín obyvateľmi Kľakovskej doliny. Zmonitorujú čierne skládky v mikroregióne Kľakovská dolina, zistia vlastnosti plastov, vyhotovia kompostéry, ktoré osadia v priestoroch okolia školy. Výsledky výskumu žiaci odprezentujú na vedeckej konferencii.

           

          Popis podaktivity pre žiakov 9. ročníka:

          Na základe matematických výpočtov žiaci vyrobia vtáčie búdky, o ktoré sa budú starať žiaci nižších ročníkov.  Zmonitorujú výskyt kliešťov v závislosti od druhu porastu a stavu počasia, údaje spracujú do tabuliek a grafov. Praktickou činnosťou zistia, ktoré druhy bežne používaných látok a potravín v domácnostiach vedú elektrický prúd, budú vedieť prakticky predviesť a využiť elektrolýzu. Zmonitorujú výskyt inváznych rastlín  v okrese Žarnovica. Výsledky výskumu žiaci odprezentujú na vedeckej konferencii.

           

          Podaktivita 1.6 „Aktívny život do vysokého veku“ – klub zdravého životného štýlu pre žiakov 5. až 9. ročníka.

           

          Ciele podaktivity:

          • rozvoj čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti prostredníctvom pochopenia, porozumenia a rozboru odborných textov a článkov venujúcich sa zdravému spôsobu života a modernému životnému štýlu,
          • rozvíjať čítanie s porozumením a odbúrať strach z vyjadrovania sa a vystupovania pred publikom,
          • aplikovať učivo a získané vedomosti pri práci s výukovými programami zameranými na učivo matematiky a slovenského jazyka,
          • podporiť rozvoj predstavivosti, samostatného a logického myslenia,
          • vzbudiť u žiakov záujem o čítanie, počítanie, okolitú prírodu a krajinu, ochranu životného prostredia,
          • zvýšiť atraktívnosť mimoškolskej činnosti,
          • vytvoriť atraktívny krúžok mimoškolskej činnosti zameraný na zvýšenie prírodovednej a čitateľskej gramotnosti žiakov,
          • zlepšiť výsledky žiakov v oblasti čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti.

          Popis podaktivity pre žiakov 5. – 7. ročníka:

          Žiaci si skvalitnia čitateľskú, matematickú a prírodovednú gramotnosť prostredníctvom vytvorenia receptáru zdravých jedál s využitím špaldovej múky, zhotovenia potravinovej pyramídy a navrhnutých týždenných jedálnych lístkov podľa zásad potravinovej pyramídy.

          Na základe naštudovaných odborných kníh a publikácií na internete venujúcich sa zdravej výžive vytvoria receptár zdravých jedál s využitím špaldovej múky, zhotovia potravinovú pyramídu a navrhnú týždenný jedálny lístok  podľa zásad potravinovej pyramídy.

          Zistia informácie o zdravotných účinkoch špaldovej múky, porovnajú ju s tradične využívanou pšeničnou múkou, podľa receptov pripravia rôzne pokrmy s využitím špaldovej múky  a vytvoria receptár, ktorý bude distribuovaný do okolitých škôl v okrese Žarnovica, ako aj pre obyvateľov regiónu Kľakovská dolina.

          Ďalej vyhotovia drevenú potravinovú pyramídu, ktorú osadia v priestoroch školy. Budú vedieť pripraviť zdravé pokrmy bez prídavných látok, vo vytvorenom školskom fóliovníku vypestujú zeleninu a ovocie  bez chemických postrekov. Vypestovanú úrodu spracujú a vyvodia rôzne závery (plusy a mínusy používania bioplodín v domácnostiach, chuť zeleniny a ovocia zo záhradky a z obchodu, atď).

          Popis podaktivity pre žiakov 8. – 9. ročníka:

          Štúdiom odbornej literatúry a informácií na internete žiaci zistia, ktoré prídavné látky pod označením éčka sa v potravinách vyskytujú a ako vplývajú na ľudský organizmus. Pripravia jedlá bez týchto prídavných látok a vypestujú si vlastné bio plodiny, ktoré využijú pri príprave jedál.

          Zrealizujú výskum na tému: „Ako pohyb a cvičenie ovplyvňuje zdravie a základné životné  funkcie ľudského organizmu“. Na základe naštudovaných odborných informácií žiaci vyrobia a osadia informačné tabule k cvičiacim strojom v areáli školy. Cieľom výskumu bude zistiť, koľko KJ človek spáli pri cvičení na jednotlivých strojoch, ako cvičenie vplýva na tep a tlak človeka, ako cvičenie ovplyvňuje množstvo tuku v tele a pod. a výsledky porovnajú s necvičiacimi ľuďmi. Z nameraných hodnôt prezentáciu, ktorá bude obsahovať tabuľky porovnávaných hodnôt a dôvody, prečo je pre človeka potrebné pravidelné cvičenie a pohyb. Výsledky výskumu odprezentujú pred ostatnými žiakmi, učiteľmi, rodičmi i verejnosťou.

           

          Podaktivita 1.7 „Cestujeme vo svete literárnych hrdinov“ – klub čitateľov pre žiakov 5. až 9. ročníka.

           

          Ciele podaktivity:

          • zlepšiť čitateľské zručnosti žiakov 5. – 9. ročníka prostredníctvom čítania príbehov, analýzy textov, tvorivých úloh a vyhotovení propagačných materiálov o prečítanej knihe,
          • vzbudiť u žiakov záujem o čítanie,
          • rozvíjať čítanie s porozumením a odbúrať strach z vyjadrovania sa a vystupovania pred publikom,
          • aplikovať učivo a získané vedomosti pri práci s výukovými programami zameranými na učivo slovenského jazyka,
          • podporiť rozvoj predstavivosti, samostatného a logického myslenia,
          • zvýšiť atraktívnosť mimoškolskej činnosti,
          • vytvoriť atraktívny krúžok mimoškolskej činnosti zameraný na zvýšenie prírodovednej a čitateľskej gramotnosti žiakov,
          • zlepšiť výsledky žiakov v oblasti čitateľskej gramotnosti.

          Popis podaktivity:

          Žiaci 5. a 6. ročníka budú pracovať s dobrodružným príbehom Mio, môj Mio od  Astrid Lindgrenovej.

          Žiaci 7. a 8. ročníka budú pracovať s fantasy príbehom Poppy Mayberryová: Narodená v pondelok od Jennifer K. Brown.

          Žiaci 9. ročníka budú pracovať s  úryvkami zo série od Thomasa Brezinu Pobozkať anjela je nebezpečné a Anjeli sa vždy smejú dlhšie. Analyzujú úryvky.

           

          Podaktivita 1.8 „Od železnej hrivny po súčasné euro“ – klub finančníkov pre žiakov 5. až 9. ročníka.

           

          Ciele podaktivity:

          • zlepšiť matematickú a finančnú gramotnosť žiakov prostredníctvom štúdia a poznania histórie platidiel,
          • zvýšiť atraktívnosť mimoškolskej činnosti,
          • vytvoriť atraktívny krúžok mimoškolskej činnosti zameraný na zvýšenie matematickej a finančnej gramotnosti žiakov,
          • podporiť rozvoj predstavivosti, samostatného a logického myslenia,
          • zlepšiť výsledky žiakov v oblasti čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti.

          Popis podaktivity:

          Prostredníctvom tejto aktivity si žiaci obohatia obzor z histórie vývoja platidiel až po súčasné euro. Vyskúšajú si rôzne spôsoby platenia za tovar. Vyhľadajú a získajú informácie o charakteristických znakoch na bankovkách a minciach. Uplatnia matematické a spotrebiteľské zručnosti pri zodpovednom rozhodovaní o nákupe. Vytvoria rodinný finančný rozpočet, naučia sa používať spoľahlivé informácie v rozhodovacích procesoch pri osobných financiách.

          Podaktivita 1.9 „Ako eurofondy zmenili našu obec“ – klub novátorov pre žiakov 5. až 7. ročníka.

           

          Ciele podaktivity:

          • rozvoj čitateľskej a matematickej gramotnosti prostredníctvom zmapovania pozitívnych zmien obce Župkov a zhotovenia makety obce,
          • rozvíjať čítanie s porozumením a odbúrať strach z vyjadrovania sa a vystupovania pred publikom,
          • aplikovať učivo a získané vedomosti pri práci s výukovými programami zameranými na učivo matematiky a slovenského jazyka,
          • zvýšiť atraktívnosť mimoškolskej činnosti,
          • vytvoriť atraktívny krúžok mimoškolskej činnosti zameraný na zvýšenie matematickej a čitateľskej gramotnosti žiakov,
          • vzbudiť u žiakov záujem o čítanie, počítanie, okolitú prírodu a krajinu, ochranu životného prostredia
          • podporiť rozvoj predstavivosti, samostatného a logického myslenia,
          • zlepšiť výsledky žiakov v oblasti čitateľskej a matematickej gramotnosti.

           

          Popis podaktivity:

          Prostredníctvom tejto aktivity si žiaci zlepšia čitateľskú gramotnosť tým, že budú študovať históriu obce Župkov a porovnajú ju so súčasnosťou. Materiálom na štúdium bude kronika obce, interné materiály obce, strategický plán obce, printové články o obci, fotografie, webové sídlo obce.

          So získaným informáciami budú ďalej pracovať, vyhodnocovať ich, overovať skutočnosť so získanými informáciami a stanú sa podkladmi pre realizovanie besedy so starostom obce.

          Prostredníctvom vytvorenia makety/modelu obce si žiaci budú rozvíjať matematickú gramotnosť tým, že budú  stavať budovy, chodníky, cesty, stromy, potok, zaujímavé miesta v obci, pričom sa budú opierať o matematické vedomosti a zručnosti, rysovanie a spájanie jednotlivých častí priestorových telies/útvarov.

           

          Hlavná aktivita 2: Podpora vzdelávania pedagogických a odborných zamestnancov ZŠ Župkov

           

          Cieľ aktivity: Zvýšiť kvalitu výchovno-vzdelávacieho procesu prostredníctvom podpory rozvoja kľúčových kompetencií pedagogických a odborných zamestnancov s cieľom rozvíjania matematickej, čitateľskej a prírodovednej gramotnosti žiakov v Základnej škole, Župkov 18.

          Popis aktivity:

          Interné vzdelávanie pedagógov bude založené na teórii a praktickej realizácii úloh na rozvoj čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti u žiakov.

          Vzdelávanie bude mať za cieľ hlbšie pochopiť úrovne čitateľskej a matematickej gramotnosti, či prírodných procesov. Pedagógovia získajú príležitosť pilotovať a vyhodnotiť pripravené vyučovanie založené na aktívnom získaní a využívaní spôsobilostí žiakov. Svojou aktívnou prácou získajú praktické zručnosti, ktoré môžu aplikovať vo vyučovacom procese.

           

           

          Hlavná aktivita 3: Riadenie a koordinácia projektu

           

          Začiatok aktivity: 09/2019

          Ukončenie aktivity: 08/2021

          Celková dĺžka realizácie aktivity: 24 mesiacov

           

          Cieľ aktivity: Zabezpečiť činnosti riadenia a koordinácie projektu vo vzťahu k  odborným aktivitám projektu pre obidve cieľové skupiny.