V utorok 29. 3. sme mali v našej škole tematický deň finančnej gramotnosti. Počas dňa sme napr. hľadali odpovede na otázky Sú peniaze dôležité? Prečo treba sporiť? Aké výhody a nevýhody majú pôžičky a úvery? Na čo si požičať peniaze?
Žiaci na druhom stupni robili rôzne aktivity, napr.:
1. Vyhral som 100 000 € - navrhovali, čo urobiť s takou veľkou sumou peňazí. Cieľom bolo, aby si uvedomili, že nie je dobré peniaze minúť naraz, je rozumné investovať.
2. Exekúcia - rozmýšľali, čo by zo svojich vecí mohli predať, aby zabránili exekúcii, pretož nedokázali splatiť dlh 1000 €.
3. Príbeh o peniazoch - rozprávali si príbehy zo svojho života, ktoré súviseli s peniazmi.
4. Nakresli text o úveroch - rozdelili sa na skupiny, každá si prečítala text a musela ho znázorniť kresbou. Následne druhá skupina zisťovala, o čom bol text.
5. Pojmy z klobúka - skladali formou pexesa pojem s jeho vysvetlením.
6. Hrali sa na obchod.
7. Hrali spoločenské hry, ako Monopoly či Dostihy a stávky.
8. Na čo si požičať? - na obrázkoch boli predmety a žiaci si vyberali, na čo by si požičali peniaze, na čo nie a vysvetľovali svoje rozhodnutie. Prišli na to, že by sme mali zvažovať, či niektoré veci naozaj potrebujeme alebo iba chceme.
9. Navrhni plat - navrhovali plat pre vybrané profesie a debatovali o svojich návrhoch. Učitelia ich viedli k tomu, aby rozmýšľali o tom, koľko sa treba na povolanie pripravovať, akú majú jednotlivé pozície zodpovednosť, náročnosť či bezpečnosť práce a pod.
Žiaci na prvom stupni si svoje zručnosti vylepšovali aj prostredníctvom takýchto aktivít:
1. Prváci pracovali s pracovným listom, hrali pexeso, navrhli podľa letákov nákup do domácnosti a vypočítali jeho cenu; počas celého dňa sa hrali na zamestnancov, mzdou za splnené úlohy im boli cukríky, na konci zmeny zistili, kto bol najúspešnejší.
2. Druháci si čítali príbeh O bankách z knihy Zlatý poklad. Potom sa o prečítanom rozprávali. Potom si museli spočítať, koľko si ušetrili počas mesiaca marec. Toľko "peňazí" dostali od pani učiteľky. Za tieto "peniaze" si mohli niečo kúpiť v triednom obchode.
3. Tretiaci sa zamerali na rodinný rozpočet. Vo fiktívnej rodine počítali príjem rodičov a výdavky domácnosti. Rozhodovanie a hospodárenie si žiaci vyskúšali v aktivite Čo môžem kúpiť za 5 eur. Z letákov si vybrali tovar aj s cenou, zisťovali, koľko za nákup zaplatia a koľko peňazí im zostane.
4. Štvrtáci pracovali v skupinách. Okrem iného sa skúšali „zmestiť“ do rodinného rozpočtu s 500 € a rozdeliť peniaze tak, aby v žiadnej položke rodiny nechýbalo. V ďalšej aktivite sa mali rozhodnúť, ktoré potraviny by nemali doma chýbať, nalepiť obrázok z letáku a vypočítať, koľko by stál ich nákup. Počítali aj tabuľkové úlohy, v ktorých mali zistiť rôzne údaje z rodinného veľkého nákupu.
Dúfame, že žiaci počas dňa získali a aj rozvíjali zručnosti potrebné do života; pochopili, že peniaze by nemali byť cieľom života, ale prostriedkom pre život. Sú zároveň hodnotou, s ktorou treba narábať rozumne