• Nedovoľ, aby ťa to, čo nedokážeš, zastavilo v tom, čo urobiť dokážeš.
      • John Wooden
      • Preambula

        Vytvorenie a fungovanie parlamentu je prejavom demokratizácie a humanizácie súčasnej školy. Preto sme pri určovaní hlavných zámerov Žiackeho parlamentu (ŽP) vychádzali z charakteristiky hlavných znakov humanisticky orientovaného vyučovacieho procesu.

         

        Článok 1
        Z á k l a d n é    u s t a n o v e n i a

        1. ŽP je iniciatívnym a pomocným orgánom, vyjadrujúcim záujmy žiakov v oblasti výchovy a vzdelávania na základnej škole.
        2. ŽP je zložený zo žiakov školy a pedagogického pracovníka. Pracujú v ňom žiaci od 4. po 9. ročník. Žiaci 4. ročníka sú v pozícii pozorovateľov bez volebného práva.
        3. Každú triedu v ŽP reprezentujú dvaja poslanci (chlapec a dievča). Pedagogických pracovníkov školy zastupuje jeden učiteľ druhého stupňa (koordinátor).
        4. Sídlom ŽP je ZŠ s MŠ Miroslava Bielika v Župkove.
        5. ŽP nemá právnu subjektivitu a jeho hospodárenie zabezpečuje ZŠ s MŠ Miroslava Bielika v Župkove.

         

        Článok 2
        P o s l a n i e    ŽP

        1. Podieľať sa na organizovaní podujatí a mimoškolskej činnosti žiakov školy.
        2. Presadzovať a chrániť záujmy žiakov školy a zastupovať ich.
        3. Hľadať spoločné postupy pri organizovaní mimoškolskej činnosti žiakov, navrhovať opatrenia na zlepšenie všetkých činností v škole.
        4. Riešiť prípadné priestupky žiakov voči školskému poriadku a usmerňovať nevhodné správanie v škole aj mimo nej.
        5. Vylepšovať vzájomné vzťahy medzi žiakmi a učiteľmi. Zavádzať prvky demokracie pri vzájomnom kontakte učiteľa a žiaka, odstraňovať vzájomné nedorozumenia a predchádzať im.

         

        Článok 3
        O r g a n i z á c i a    č i n n o s t i  ŽP

        1. Svojho zástupcu – poslanca si žiaci v každej triede volia na jeden rok. V prípade nespokojnosti s prácou poslanca majú právo ho kedykoľvek odvolať hlasovaním v triede a zvoliť si nového.
        2. Jedného zástupcu pedagogického zboru určuje riaditeľ školy.
        3. Poslanci si spomedzi seba volia predsedu, podpredsedu a zapisovateľov.
        4. Funkčné obdobie volených je jeden školský rok.
        5. Čestným členom predsedníctva je riaditeľ školy.
        6. Dospelý člen ŽP má pri hlasovaní iba poradný hlas.
        7. V prípade rovnosti hlasov má predseda právo dvoch hlasov.
        8. Zasadnutia ŽP sú v zásade verejné. Zvoláva ich predseda, ktorý vedie aj rokovanie. Predseda ŽP môže poveriť vedením zasadnutia ktoréhokoľvek člena ŽP.

         

        Článok 4
        R o k o v a n i e  ŽP

        1. Parlament zasadá 1-krát mesačne, prípadne častejšie podľa potreby.
        2. Program na rokovanie ŽP pripravuje jeho predseda a zverejňuje ho najmenej 3 dni pred zasadnutím ŽP.
        3. Súčasťou každého zasadnutia môžu byť otázky žiakov na vedenie školy a pedagogický zbor a naopak.
        4. Z každého rokovania sa píše zápisnica. Táto obsahuje menný zoznam prítomných členov, prizvaných hostí, program zasadnutia, prerokované problémy, návrhy, podnety, sťažnosti, závery a uznesenia.
        5. V prípade potreby sa predseda ŽP obracia priamo na zástupcu pedagógov, riaditeľku školy a Radu školy.
        6. Predsedníctvo ŽP má právo zvolať aj mimoriadne zasadnutie na návrh ktoréhokoľvek poslanca, pedagogického pracovníka, pokiaľ uzná, že predložený problém sa musí okamžite riešiť a neznesie odklad.
        7. Parlament je uznášaniaschopný, ak je na jeho zasadnutí prítomná nadpolovičná väčšina členov.
        8. Uznesenie je prijaté, ak zaňho hlasuje nadpolovičná väčšina prítomných.
        9. Na prijatie štatútu ŽP a jeho doplnkov je potrebný súhlas trojpätinovej väčšiny jeho členov.

         

        Článok 5
        P ô s o b n o s ť   ŽP

        Do pôsobnosti ŽP patrí:

        1. právo rámcovo sa oboznamovať s rozpočtom školy a s jej hospodárením;
        2. právo podávať návrhy na istú časť rozpočtu školy, rozpočtu Združenia rodičov a priateľov školy, alebo na ich zmeny;
        3. právo podávať návrhy na skrášľovanie tried, chodieb, celej budovy a areálu školy, a tak aktívne pomáhať pri estetizácii školy;
        4. právo podávať návrhy na zmenu či doplnenie školského poriadku pre žiakov školy;
        5. právo podávať návrhy, odporúčania na výchovné tresty pre žiakov, ktorí porušujú školský poriadok;
        6. dbať na ochranu, bezpečnosť a zdravie pri vyučovaní;
        7. povinnosť oznámiť príslušnému učiteľovi nedostatky v triedach;
        8. upozorniť na nedostatky, ktoré vyžadujú bežnú údržbu a opravy technickými pracovníkmi školy (kľučky, dvere, tabule a pod.);
        9. podávať návrhy a námety na šetrenie elektrickou energiou a vodou;
        10. podávať návrhy na ekologizáciu školy a na jej zdravé životné prostredie;
        11. organizovať alebo spolupôsobiť pri rôznych akciách a súťažiach.

         

        Článok 6
        P r á v a    a    p o v i n n o s t i    č l e n o v    ŽP

        1. Člen ŽP má právo:
          1. slobodne prehovoriť na zasadnutí ŽP;
          2. hlasovať na zasadnutí ŽP;
          3. byť volený do funkcií v ŽP;
          4. byť informovaný o všetkom, čo priamo súvisí s činnosťou ŽP;
          5. využívať materiálno-technické vybavenie ŽP i mimo jeho zasadnutí.
        2. Člen ŽP je povinný:
          1. zúčastňovať sa zasadnutí ŽP;
          2. aktívne sa podieľať na činnosti ŽP;
          3. riadne vykonávať funkcie a úlohy, ktorými bol poverený.

         

        Článok 7

        1. Zmeny štatútu sa uskutočnia formou doplnkov.

        Tento štatút nadobúda platnosť dňom schválenia.

         

        V Župkove dňa 7. septembra 2015